fbpx

Leven van je Webshop

Checklist voor een succesvolle webshop

Dagelijks verkopen is belangrijk wanneer je een goed inkomen wilt verdienen met je webshop. Maar hoe zorg je dat er dagelijks bestellingen binnenkomen? Ik heb een checklist voor je opgesteld waarin ik alle punten behandel die nodig zijn wanneer je dagelijks wilt verkopen met jouw webshop. Wanneer je nog niet dagelijks bestellingen krijgt, nodig ik je uit om deze checklist door te lopen en jouw webshop aan te passen waar nodig.

1. Inzicht in de prestaties van jouw webshop

Weten wat er gebeurd wanneer bezoekers jouw webshop bezoeken is een belangrijke stap. Het is de enige betrouwbare manier om te weten of je webshop goed presteert en zo nee: waar het ‘mis’ gaat. Weten wat jouw bezoekers tegenhoud om klant te worden is noodzakelijk om dit obstakel op te lossen. Dat is het geheim van een succesvolle webshop: de kracht van inzicht. Inzicht kun je realiseren via een analytische tool. Ik raad Google Analytics aan als gratis tool die veel inzicht geeft.

2. Zichtbaar worden voor jouw doelgroep

Wanneer je doelgroep niet weet dat je bestaat is het onmogelijk om aan ze te verkopen. Het is dus van groot belang dat je zichtbaar wordt voor je doelgroep. Zichtbaarheid draait om meer dat alleen ‘aanwezig’ zijn. Zichtbaar worden voor je doelgroep betekent ook dat je hen aan weet te spreken op de verlangens en problemen die ze hebben. Dat je ze vervolgens laat zien dat jij heb hierbij kunt helpen met jouw producten.

3. De klantreis

De klantreis bestaat uit meerdere fases van oriëntatie, via keuzes uit mogelijke opties naar een aankoop. Wanneer je je bewust bent wat jouw doelgroep van je nodig heeft in elke fase, kun je hier op inspelen en wordt je aantrekkelijk voor hen. Hoe aantrekkelijker je bent, des te groter de kans dat ze bij jou gaan kopen.

4. Ultieme webshop

Ultieme webshops zorgen voor een constante stroom aan bestellingen doordat ze van heel veel bezoekers klanten maken. Een ultieme webshop zorgt dat steeds meer bezoekers jouw webshop namelijk niet zonder aankoop verlaten. Als je steeds meer bezoekers een aankoop kunt laten doen werkt dit als een hefboom in je groei. Het wordt namelijk steeds goedkoper om voldoende bezoekers te realiseren voor een extra aankoop. Dit zorgt ervoor dat je kunt groeien op een manier die zorgt voor meer omzet en meer winst.

5. Onweerstaanbare productteksten

Productteksten gaan in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden niet over je producten. Jouw bezoekers zijn namelijk niet geïnteresseerd in jouw producten en alle kenmerken. Ze zijn slechts geïnteresseerd in zichzelf. Hun problemen en verlangens, ofwel het maximaliseren van genot en het vermijden van pijn. Dat is waar onweerstaanbare productteksten overgaan: hoe helpt het product jouw klant aan meer plezier en het vermijden van pijn.

6. Gratis bezoekers

Gratis bezoekers zijn een heel duurzame bron van inkomsten. Je hoeft namelijk niet te investeren voor elke nieuwe bezoeker. Gratis bezoekers realiseer je door SEO op de juiste manier toe te passen. Het is een strategie die weliswaar een lange adem kan vergen, wanneer je eenmaal resultaat hebt behaald zul je ontdekken dat het resultaat blijft zonder veel extra inzet. Starten met SEO kan iedereen, ik geef je graag tips hoe jij alvast meer gratis bezoekers in 5 minuten kunt realiseren.

7. Winstgevende campagnes

Winstgevende campagnes zorgen voor een directe stroom relevante bezoekers die van je willen kopen, zodra je start met adverteren. Online marketing campagnes zijn er in vele vormen en op vele platformen. Wanneer je net start met adverteren raad ik je aan allereerst het laaghangend fruit te plukken. Dit betekent dat je allereerst mensen wilt bereiken die klaar zijn om van je te kopen. Vaak zijn deze mensen al op zoek naar jouw producten. Dit doen ze op bijvoorbeeld Google of een andere zoekmachine.

Het is heel waardevol om aanwezig te zijn op het exacte moment dat iemand vanuit jouw doelgroep zoekt naar jouw product. Het is helaas niet altijd mogelijk om hier met een gratis zoekresultaat aanwezig te zijn. Je kunt hier wel een advertentie laten zien en op die manier deze potentiële klanten naar je webshop brengen. Jouw ultieme webshop met onweerstaanbare productteksten, waarop ze direct een bestelling plaatsen. In mijn blog ‘Adverteren of focus op gratis bezoekers?‘ vertel ik meer over de voordelen en voorwaarden van winstgevende campagnes.

8. Testen, testen, testen

De effectiviteit van alle elementen in je webshop en campagnes kun je doormeten (dat is inzicht). Je kunt op die manier precies zien wat het effect is van deze elementen. Je kunt verschillende opties met elkaar vergelijken op basis van de prestaties. Ik raad je aan ten alle tijden te blijven testen op deze manier. Zo blijf je leren wat werkt in jouw unieke geval en kun je dus steeds beter inspelen op jouw klanten waardoor je steeds beter gaat verkopen. Dit maakt je webshop heel bestendig en zorgt dat je wel een stootje kunt hebben.

9. Automatiseren en systematiseren

Voorkom dat je dezelfde handeling steeds weer moet uitvoeren. Dat kost je telkens tijd en zorgt ervoor dat je op een bepaald moment niet meer kunt groeien omdat je je maximale capaciteit hebt bereikt. Kijk dus direct welke processen of handelingen je kunt systematiseren of automatiseren. Denk hierbij aan communicatie die steeds hetzelfde is, vragen die je steeds beantwoord, voorraad beheer, verwerking van bestellingen, etc.

Kijk naar alle processen binnen je webshop en bedenk steeds hoe je dit met zo weinig mogelijk moeite kunt doen. Doe dit op het moment dat je nog niet heel veel bestellingen hebt, want je zult de eerste keer waarschijnlijk extra tijd moeten investeren. Denk hierbij aan een toekomstig scenario: wat als ik dit 100keer per week of per dag moet doen. Hoe organiseer ik dit dan zo slim mogelijk.

10. Continuïteit

Zorg ervoor dat je jouw webshop zo inricht dat het bestendig is. Dat het tegen een stootje kan. Dat er iets mis kan gaan, zonder dat alles direct op de kop staat. Zorg bijvoorbeeld voor meerdere bronnen van verkeer. Je zult niet de eerste zijn die te maken krijgt met een geblokkeerd advertentieaccount. Wanneer je ook van andere bronnen dagelijks verkeer ontvangt, kun je dit soort situaties overleven.

Zorg er ook voor dat je iets hebt geregeld voor wanneer jou beschikbaarheid onverwachts verandert. Wellicht wordt jij of een familielid plots ziek. Hoe kun je er nu al voor zorgen dat jouw webshop in een geval als dat kan doordraaien, zodat jouw inkomsten ook binnen blijven komen?

Succesvolle webshop

Is deze checklist voor een succesvolle webshop behulpzaam voor je? Laat het gerust weten in een reactie hieronder. Wellicht heb je vragen of opmerkingen, ook dat lees ik graag.

Wil jij weten welke stappen jij nu moet zetten om dagelijks te gaan verkopen met jouw webshop? Meld je dan aan voor mijn gratis sessie ‘Dagelijks verkopen met je webshop’.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *