fbpx

Leven van je Webshop

Het geheim van een succesvolle webshop

Wil jij meer succes met je webshop. Een webshop die groeit en bloeit en waar je maandelijks een mooi inkomen uit kan halen? In dit blog verklap ik het geheim van elke succesvolle webshop.

Hoe ziet een succesvolle webshop eruit?

Sommige webshops zijn zo lelijk dat je je bijna niet kunt voorstellen dat deze webshop succesvol kan zijn. Toch groeien ze elk jaar en verdiend de eigenaar er een leuke boterham mee. Van andere webshops heb je hoge verwachtingen, die nooit uitkomen.

Hoe de webshop eruit ziet, is een slechte voorspeller van de prestaties. Een belangrijke les die ik heb geleerd is daarom om een webshop niet als eerste te beoordelen op wat ik als bezoeker zie. Het is gewoon lang niet altijd te voorspellen hoe een webshop draait puur op hoe de webshop er aan de voorkant uitziet. Ook is er geen sprake van one-size fits all. Wat voor één webshop werkt, heeft bij een andere webshop geen effect.

Succes met jouw webshop

Toch is het runnen van een succesvolle webshop geen kwestie van geluk hebben. Er is wel degelijk een methodiek die altijd werkt. Een set wetten die consistent zorgen voor verbeteringen van je webshop. De allerbelangrijkste deel ik vandaag met je: inzicht. Inzicht in de prestaties van je webshop. Want als je ziet wat er fout gaat en waarom, kun je het verbeteren. En wanneer je ziet wat er goed werkt en waarom, kun je er meer van doen.

Gebrek aan inzicht ondermijnt het succes van je webshop

De meeste webshop ondernemers hebben te weinig inzicht. Ze zijn simpelweg niet getraind in het opsporen van veranderingen in prestaties en de oorzaken hiervoor. Hierdoor zien ze vaak pas laat dat de prestaties zijn verslechterd. Tegen die tijd is de schade (namelijk gemiste omzet) vaak al flink opgelopen. Dat is zonde. Hoe eerder je ziet dat er iets niet goed loopt en kunt ingrijpen, hoe beter.

Ook zie ik dat veel webshop ondernemers niet getraind zijn in het achterhalen van oorzaken voor een verandering van de webshop prestaties. Hierdoor kost het ze veel tijd om uit te zoeken wat er exact aan de hand is, als ze er al achter komen. Ze weten simpelweg niet waar te beginnen en welke checks ze kunnen doen om de oorzaak van de wijzigingen te verklaren.

Bovendien is het nog lastiger te achterhalen wat er exact is gebeurd als het al wat langer geleden is. Zo ben je al snel lang op zoek naar mogelijke oorzaken. Om vervolgens tot de conclusie te komen, dat je zelf iets hebt aangepast dat de prestaties heeft verslechterd. Je was inmiddels alweer vergeten dat je die aanpassing had gedaan. Je bent dus zo meer kostbare tijd kwijt aan het achterhalen van de oorzaken.

Inzicht zorgt voor groei

Inzicht in prestaties en hun oorzaak is cruciaal voor een succesvolle webshop. Met inzicht weet je namelijk wat je moet verbeteren in je webshop om meer te verkopen. Je ziet wat er mis gaat en waarom en kunt zo je aandacht focussen waar het het meest oplevert. Dit scheelt veel tijd en geld aan onnodige of niet werkende optimalisaties. Het geeft je bovendien meer rust en vertrouwen in je ondernemerschap. Weten wat je moet doen voor groei geeft rust. Zien dat het draaien aan de juiste knoppen het verwachte effect heeft geeft je vertrouwen.

Creëer jouw systeem voor inzicht

Voor meer inzicht is het van belang dat je voor jezelf een systeem ontwikkelt waarmee je dagelijks een goed beeld hebt van de prestaties. Zo zorg je ervoor dat je direct op de hoogte bent van wijzigingen. Je wordt niet meer verrast door tegenvallende resultaten, omdat je direct kunt ingrijpen wanneer de resultaten minder worden.

Inzicht in het succes van je webshop

Start met het maken van een persoonlijk dashboard. Dit kun je eenvoudig (en gratis) doen in bijvoorbeeld Data Studio, waarbij je je website statistieken visueel kunt weergeven. Zorg dat je in dit dashboard de actuele prestaties van je webshop inzichtelijk hebt. Daarnaast is het heel waardevol om ook een vergelijking van de actuele prestaties met een voorgaande periode inzichtelijk te maken. Zo zie je het direct wanneer er een dag of week anders is dan je zou verwachten. Kijk hierbij naar meer dan alleen je sales. Het is verstandig op in ieder geval een aantal belangrijke site statistieken mee te nemen zoals: conversies, conversiepercentage, bouncepercentage, time-on-site, aantal bezochte pagina’s, aantal bezoeken, kosten per bezoeker (als je adverteert: cpc). Gebruik ook visuele weergavemogelijkheden zoals grafieken, cirkeldiagrammen etc.

Onderstaand een screenshot uit één van mijn dashboards. Doordat ik de belangrijkste statistieken in een grafiek heb weergegeven, zie ik direct dat er een opvallende wijziging is in het bouncepercentage. Dit percentage geeft het aandeel bezoekers aan dat de webshop direct verlaat, zonder andere pagina’s te bekijken. Ik zie hier dus 90% van de bezoekers direct weer vertrekken.

Dat is een probleem. Als bezoekers direct weer vertrekken, kunnen ze niks kopen. Aangezien ik ook adverteer en dus moet betalen voor deze bezoekers is dit een probleem waarmee . Dankzij mijn dashboard heb ik dit probleem direct gesignaleerd en kon ik onderzoeken wat de oorzaak was. Inmiddels is de oorzaak opgelost en blijven bezoekers weer langer op mijn webshop.

Oefening baart kunst

Het achterhalen van de oorzaak van een wijziging is een belangrijk vaardigheid die je moet trainen. Door het met regelmaat te doen, zul je zien dat je er steeds sneller in wordt. Naast regelmaat is het ook belangrijk er een systematiek in te brengen. Zorg dat je bij elke wijziging bedenkt wat mogelijke oorzaken kunnen zijn. Deze ga je vervolgens checken. Als het mogelijk is, zorg dan dat je hierin wordt getraind door iemand met meer ervaring.

Zelf train ik regelmatig webshop ondernemers en jonge online marketeers in het maken van goede analyses met een duidelijke conclusie. Een conclusie waarmee je inzicht creëert in oorzaken en waarmee je vervolgens actie kunt ondernemen. Een belangrijke tip die ik altijd geef is het bijhouden van een actielijst. Ik adviseer iedereen die ik begeleid om een overzichtelijke actielijst bij te houden waarin je alle aanpassingen die je doet bijhoudt op datum. De reden hiervoor: vaak (echt heel vaak) ligt de oorzaak die je zoekt in je eigen acties. Echter blijkt het bijna onmogelijk om alles wat je aanpast te onthouden en paraat te hebben. Wanneer je van je acties een duidelijk overzicht hebt, kun je snel en gemakkelijk zien of de wijziging in prestaties hiermee te maken heeft.

Inzicht is het fundament voor actie

Wanneer je inzicht hebt gecreëerd in de prestaties van jouw webshop en de bijbehorende oorzaken, zal je zien dat groei onvermijdelijk is. Je weet immers precies wat werkt en wat niet. Het enige dat je hoeft te doen is meer van wat werkt en minder van wat niet werkt. Je zult ontdekken dat je hierdoor ook minder hard hoeft te werken. Je krijgt bovendien weer meer plezier in het werken voor je webshop, omdat je resultaat ziet van je inzet.

Inzicht voor een succesvolle webshop

Ik wil je helpen de volgende stap te zetten. Ik nodig je daarom uit voor de Gratis Strategische Groeicall. Tijdens deze sessie krijg je meer inzicht in jouw webshop. Samen gaan we aan de slag om dit inzicht te krijgen. Je weet aan het eind van de sessie wat je tegenhoudt om meer te verkopen. Je krijgt inzicht in de grootste uitdaging die je op dit moment hebt. Je weet dus waar je als eerste aan zou moeten werken om meer sales te kunnen realiseren. Wil jij dit ook? Meld je dan direct aan, zodat je niet te lang hoeft te wachten.

Welke inzichten ga jij direct toepassen?

Ik vind het erg leuk om te horen welke inzichten jij direct gaat toepassen? Ik vind het leuk te horen welke inzichten voor jou het meest waardevol waren, laat het hieronder gerust weten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *