fbpx

Leven van je Webshop

5 tips voor meer klanten

De meeste webshop ondernemers denken dat meer bezoekers de beste manier is om meer klanten te krijgen. Ze gaan vaak adverteren om deze bezoekers naar de webshop te krijgen. Vervolgens komen ze tot de conclusie dat er wel bezoekers, maar niet voldoende extra klanten op de webshop komen.

Ze gaan draaien aan de knoppen van de campagnes. De campagnes blijven geld uitgeven en bezoekers sturen, maar het heeft geen echte impact op het aantal klanten.

Langzaam slinkt het investeringsbudget elke maand, zonder dat de webshop groeit. De meeste webshop ondernemers slaan namelijk een stap over. Ze starten zo snel mogelijk met het inzetten van campagnes, maar vergeten hierbij iets belangrijks:

De beste manier om meer klanten te krijgen is het verbeteren van je webshop.

Wanneer je je webshop verbetert, zullen meer van je bezoekers iets kopen. Doordat meer van je bezoekers iets gaan kopen wordt het voordeliger om te adverteren. Immers, je hoeft nu minder bezoekers ‘te kopen’ voor hetzelfde aantal klanten.

Om die reden raadt ik webshop ondernemers aan eerst te kijken naar de prestaties van de webshop. In het bijzonder moet je kijken naar de verhouding tussen webshop bezoeken en aankopen in de webshop. Dit is je transactie- of conversiepercentage. Door dit percentage te verhogen, krijg je werkelijk meer klanten.

Hoe verhoog ik het transactiepercentage van mijn webshop?

Ik geef je 5 eenvoudige tips om direct het transactiepercentage van je webshop te verhogen en zo meer klanten te creëren.

1. Realiseer inzicht in de prestaties van je webshop.

Je kunt pas optimaliseren als je een uitgangspunt hebt. Zorg dat je exact weet hoe je webshop nu presteert en waar de hordes zitten. Bekijk hiervoor het transactiepercentage over langere periode (bijvoorbeeld 6 maanden). Zit er een verschil tussen het transactiepercentage op desktop, tablet of mobiel? Zit er nog verschil tussen verschillende aansturingssystemen zoals IOS of Android? Dit is allemaal input die je helpen bij het krijgen van inzicht in de prestaties van je webshop. Inzicht dat nodig is om de prestaties te verbeteren.

2. Ken je klant door en door

Wie is jouw klant? Waar verlangt hij naar? Welke dromen en angsten spelen een rol in het aankoopproces? Dit zijn belangrijke vragen die je helpen je klant beter te leren kennen. Hoe beter jij je klant kent, des te beter kun je jouw webshop afstemmen op de behoeftes en wensen van jou klant. Veel webshop ondernemers denken bijvoorbeeld dat ze klanten het best kunnen ‘lokken’ met een korting of aanbieding. Prijs is echter een belangrijk signaal voor de verwachtte kwaliteit van een product. Als je weet dat dit ook voor jouw doelgroep geldt, dan is een korting ineens helemaal niet zo’n goed idee. Zorg dus dat je weet wat jouw klant van jou nodig heeft om te beslissen tot een aankoop.

3. Schrijf voor je klant, niet over je producten

Het concentratievermogen van de gemiddelde bezoekers is de laatste jaren gestaag gedaald. Dat betekent dat je steeds harder je best moet doen om de aandacht te trekken en vast te houden van je bezoeker. Een goede manier om de aandacht van je bezoeker vast te houden is door het vooral te hebben over dingen die ze interessant vinden. We vinden het allemaal het meest interessant als het over onszelf gaat. Wanneer onze problemen en uitdagingen erkent worden. Wanneer onze dromen en verlangens benoemd worden.

Zorg er daarom voor dat je product teksten vooral gaan over je klant. Ja je zult een aantal product kenmerken moeten noemen en deze moeten aansluiten bij de minimale vereisten van je klant. Het echter overtuigen gaat echter over hoe goed jij je klant begrijpt. Welk probleem lost jouw product op? Benoem dat! Begin elke product tekst in je webshop op deze manier en voeg aan het einde pas een lijst met kenmerken toe. Zo leest je bezoeker direct wat hij het meest interessant vindt en wordt de kans op een aankoop groter. Dat is de kracht van onweerstaanbare productteksten.

4. Haal obstakels weg uit je aankoopproces

Wanneer heb je voor het laatst goed gekeken naar het bestelproces van jouw webshop? Weet jij hoe de verschillende stappen van het winkelmandje tot de betaalpagina eruit zien voor jouw klanten? Weet jij of alle belangrijke elementen in beeld zijn op elk apparaat? Zorg dat je hier inzicht in krijgt. De kans is groot dat je iets ontdekt dat niet werkt zoals je had uitgedacht.

In het ergste geval zorgt dit ervoor dat een bepaalde groep klanten de aankoop zelfs helemaal niet kan afronden door een technisch probleem. De kans is echter groter dat jouw klant gefrustreerd raakt omdat een bepaalde functionaliteit niet werkt zoals verwacht, of niet beschikbaar lijkt of is. Zorg dat je deze obstakels opspoort en oplost.

Hierbij zijn de zogenaamde winkelwagen-verlaters een belangrijke bron van informatie. Winkelwagen-verlaters zijn bezoekers die hun winkelwagentje hebben gevuld, maar deze niet hebben afgerekend. Zorg ervoor dat je deze bezoekers waar mogelijk alsnog bereikt via een (automatische) email. Herinner ze in deze mail aan het gevulde winkelwagentje en zorg dat ze de aankoop alsnog kunnen afronden. Zorg dat ze vanuit deze mail ook direct (laagdrempelig) contact met je kunnen opnemen als ze hulp nodig hebben.

5. Zorg dat je oma een aankoop kan doen

Keep it simpel! Dat is een belangrijke tip die je werkelijk op alle onderdelen van je webshop kunt toepassen. In de neuromarketing is een belangrijke factor voor succes het zogenaamde work-load. Nu hoor ik je bijna denken: nee heh, lastige theorieën. Maak je geen zorgen het is eigenlijk heel simpel en vereist dus slechts een lage work-load voor jou.

De work-load geeft aan hoeveel moeite iemand moet doen om iets voor elkaar te krijgen. Hoe hoger de work-load, des te lager de kans op een aankoop. Dus, zorg dat de work-load van jouw bezoekers zo laag mogelijk is. Dat doe je door alles heel eenvoudig te maken. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk om gebruik te maken van verwachtingen. We weten inmiddels dat mensen op hun mobiel het website menu verwachten aan de bovenkant. Als jij je menu aan de onderkant plaatst, dan zijn er mensen die ‘op zoek’ moeten naar je menu. Dat wil je voorkomen. Speel dus in op de verwachtingen en wees extreem duidelijk. Maak het zo gemakkelijk dat je oma zonder problemen een aankoop kan doen.

Wat kan jij vandaag aan jouw webshop verbeteren?

Heeft dit overzicht je geholpen en zie je direct al waar jouw webshop verbetert kan worden? Ik hoor graag welk inzicht je hebt opgedaan. Ik kan me ook voorstellen dat je nog niet overloopt van de ideeën. Jij kent je webshop immers van binnen naar buiten en ziet daardoor andere dingen dan jouw bezoekers. Daarom nodig ik je graag uit om samen te sparren over jouw webshop. Meld je aan voor mijn Strategische Groeisessie, dan help ik je op weg.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *