fbpx

Leven van je Webshop

Onweerstaanbare productteksten

Productteksten schrijven is iets waar veel webshop ondernemers mee worstelen. Je weet hoe belangrijk het is dat jouw producttekst je bezoeker aanspreekt en overtuigd. Je weet dat je nu veel klanten misloopt omdat je teksten jouw bezoekers onvoldoende aanspreken. Je merkt dat doordat jouw bezoekers je productpagina’s vaak en maar kort bekijken. Doordat je veel vragen krijgt, waarvan het antwoord in je teksten beschreven staat. Of doordat je simpelweg te weinig verkoopt.

Wanneer de teksten voor jouw bezoekers onvoldoende aansluiten op de behoeftes van je klant, zul je nooit lekker kunnen verkopen. Dit geldt voor je productteksten in het bijzonder, aangezien dit de laatste horde is voordat een bezoeker een klant wordt. Echter geldt hetzelfde voor alle andere teksten die je doelgroep van je leest (of in veel gevallen niet leest). Denk hierbij aan alle teksten in je webshop, maar ook je mailings en advertenties bestaan grotendeels uit teksten. Teksten die je bezoeker in beweging moeten brengen. Die je bezoeker moeten overtuigen, zodat ze van je kopen.

Wanneer je teksten je doelgroep onvoldoende aanspreken kun je niet op een rendabele manier groeien. Je zult merken dat je advertenties je klanten onvoldoende en slechts tegen hoge kosten naar je webshop brengen. Vervolgens zul je zien dat een groot aandeel van deze (dure) bezoekers, je webshop weer verlaat zonder te kopen.

Groei stagneert

Te weinig omzet tegen te hoge kosten is het gevolg. Op die manier kan het niet uit om te blijven adverteren en op die manier meer bezoekers te krijgen in je webshop. Doe je dit wel, dan teer je steeds verder in op je reserves op zoek naar die magische ‘perfecte doelgroep’. Vaak is het echter niet de doelgroep die het probleem vormt, maar het vermogen om met jouw teksten jouw doelgroep te boeien en activeren. Hoge advertentiekosten waar te weinig verkopen tegenover staan is het gevolg. Hierdoor maak je simpelweg te weinig winst om meer te gaan adverteren, meer bezoekers te realiseren, meer te verkopen en dus te groeien.

Schrijf over je klant

Stem je producttekst af op je klant. De meest gemaakte fout bij het schrijven van productteksten is dat ondernemers teksten schrijven die gaan over je product. Dit vindt je klant helemaal niet interessant. Je klant is niet geïnteresseerd in jouw product, je klant in geïnteresseerd in zichzelf. Jouw product op zichzelf boeit ze niet, de voordelen van het product is waar ze door gemotiveerd worden. Wanneer je zorgt dat je schrijft over je klant, zul je zien dat dit een heel ander effect heeft op je bezoeker. Je zult ontdekken dat veel meer bezoekers je teksten lezen en dat het ze bovendien in beweging brengt. Het gevolg is dat je meer gaat verkopen. Productteksten schrijven is dus eigenlijk schrijven over je klant.

Onweerstaanbare productteksten schrijven, hoe dan?

Onweerstaanbare productteksten zijn productomschrijvingen die gaan over je klant. Productteksten die gaan over je klant, spelen in op de voordelen voor je klant wanneer ze het product aanschaffen. Zo schrijf je bij voorkeur over het probleem dat dit product voor je klant oplost. Je beschrijft het specifieke probleem en de gevolgen hiervan eerst. Vervolgens leg je uit hoe jouw product dit probleem oplost. Nadat je bezoeker dit heeft gelezen zal er veelal een (voor je klant belangrijk) bezwaar zijn wat je klant tegenhoud het product te kopen. Achterhaal dit bezwaar en beschrijf in je tekst waarom dit bezwaar niet van toepassing is op jouw product.

Technische specificaties zijn onbelangrijk

Vermijd onnodig vermelden van allerlei kenmerken en technische specificaties als onderdeel van je productomschrijving. Benoem alleen de kenmerken die je klant echt nodig heeft om onderscheid te maken tussen vergelijkbare producten. Vermijd dat je alle kenmerken benoemd. Elk feitelijk kenmerk dat je vermeld kan worden gebruikt als reden om het product niet te kopen. Door juist te focussen op de voordelen voor jouw klant, voorkom je dat je je klant in de war brengt met technische specificaties. Zo is het bij het schrijven van je productteksten bijvoorbeeld volkomen onnodig om de exacte lengte van een stekker te vermelden (tenzij het een verlengsnoer betreft).

Productteksten schrijven doe je zo

Ik hoor je denken: die product kenmerken zijn wel belangrijk voor mijn klanten. Echter is dit niet waar. De gevolgen van de product kenmerken zijn belangrijk voor je klant. Die benoem je wel. Onderstaande oefening kan je helpen bij het schrijven van productteksten die gaan over de voordelen van je klant. volg onderstaande stappen voor een specifiek product en je hebt alle input voor het schrijven van een onweerstaanbare producttekst.

  1. Pak een leeg vel papier en verdeel dit vel in twee kolommen.
  2. In de linkerkolom zet je alle (technische) specificaties van het product.
  3. In de rechterkolom zet je naast elke specificatie de voordelen van de specificatie voor je klant.
  4. Nu ga je de productteksten schrijven. Je mag alleen zaken noemen die in de rechterkolom staan.

Wat zie jij gebeuren?

Telkens wanneer ik of een van mijn klanten een producttekst op deze manier herschrijf zie ik dat het gedrag van webshop bezoekers compleet verandert. Bezoekers blijven langer op een pagina, lezen teksten vaker en ja, er wordt ook meer verkocht. Start vandaag met het herschrijven van 2 productteksten en ontdek hoe het gedrag van jouw bezoekers verandert. Vindt je het lastig om op deze manier te schrijven of wil je meer inzicht in wat jouw bezoekers nu nodig hebben om vaker en meer bij je te kopen? Dan is mijn Masterclass ‘Dagelijks verkopen met een glimlach‘ iets voor jou. Boek direct jouw plek.

4 reacties op “Onweerstaanbare productteksten schrijven”

  1. Wat een informatief blog en klopt wat je zegt. Klanten willen jouw product vanaf de eerste seconde ‘beleven’ want met dat product wordt hun wens vervuld.

      1. Wat een duidelijke heldere uitleg in dit blog. Onlangs ook het E-book gelezen, en voelde me daarna zo gemotifeerd om met de aangereikte tools te gaan starten. De volgende stap is een sessie morgen en daarna mijn webshop verbeteren. Ik kan niet wachten om van start te gaan.

  2. Pingback: Checklist voor een succesvolle webshop - Leven van je Webshop

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *