fbpx

Leven van je Webshop

zichtbaar worden voor je doelgroep

Wanneer je dagelijks wilt verkopen is het cruciaal dat je zichtbaar bent voor jouw doelgroep. Immers, jouw klanten moeten weten dat je bestaat voor ze bij je kunnen kopen. Ik vertel je hoe je eenvoudig zichtbaar wordt voor jouw doelgroep, op een manier dat ze niet om je heen kunnen.

We zien dagelijks duizenden marketinguitingen voorbij komen. Dat zijn advertenties, logo’s, product verpakkingen, en nog veel meer. Dit is allemaal bedoeld om zichtbaarheid te creëren. Echter, zichtbaarheid vergt meer dan alleen aanwezigheid. Alleen jouw aanwezigheid is geen garantie om ‘gezien’ te worden door jouw potentiële klant. Je moet namelijk ook nog weten op te vallen tussen de duizenden andere uitingen die jouw doelgroep dagelijks te verwerken krijgt.

Ons brein als efficiënter filter voor informatie

Ons brein filtert informatie die we te verwerken krijgen, zodat we slechts de belangrijkste input echt ‘zien’. Als ik je nu bijvoorbeeld vraag om 100 marketinguitingen te benoemen die je vandaag hebt gezien, kom je waarschijnlijk niet verder dan een stuk of 10. Dat is hoe ons brein ons beschermd tegen de overvloed aan prikkels en informatie: we filteren dat wat relevant is voor ons. Dit zorgt ervoor dat we gedurende de dag bepaalde zaken niet bewust zien of horen. Veel van de marketinguitingen die op ons afgevuurd worden zien we niet (bewust), laat staan dat we ze onthouden.

Ons brein filtert alles wat binnenkomt via onze zintuigen dus ter bescherming. Dit gebeurd via bepaalde systemen die door evolutie zijn ingericht op het vermijden van pijn en najagen van genot. Jouw webshop wel zichtbaar maken voor de doelgroep begint bij dit principe.

Vermijden van pijn

Zichtbaarheid bereik je niet door heel hard te schreeuwen, knipperende lichtjes, felle kleuren of schokkende foto’s. Je valt weliswaar op, maar zal mensen alleen maar afstoten. Ze zullen je (bewust of onbewust) proberen te vermijden. Ook zul je niet zichtbaar zijn wanneer je helemaal niet opvalt tussen de rest. Vergelijk het met geroezemoes op een borrel. Wanneer iedereen door elkaar heen praat is het onmogelijk de verschillende gespreken te volgen. Daar zou je direct helemaal van uitgeput raken. Je brein beschermt je hiertegen door de gesprekken te laten veranderen in onverstaanbaar geroezemoes.

Focus van het brein

Toch zijn er zaken die je altijd ziet, hoort, voelt, ruikt en proeft. Wanneer je op deze zelfde borrel staat en in één van de gesprekken wordt je naam genoemd, is de kans heel groot dat je dat wel direct hoort. Je brein zorgt er namelijk voor dat je bepaalde zaken die belangrijk kunnen zijn wel waarneemt. Er is ineens iemand thuis daarboven. Ik noem dit: het licht gaat aan.

Wanneer je dit principe toepast op je doelgroep, kun je eenvoudig zichtbaar worden tussen al het geroezemoes van marketing uitingen die je doelgroep voorgeschoteld krijgt. Doe het licht aan bij je doelgroep. Zorg dat het brein van je doelgroep jouw uitingen filtert en laat waarnemen. Dat is zichtbaarheid.

De meest gemaakte fout

Veel webshop ondernemers proberen zichtbaar te zijn bij iedereen die het wil zien. Het is vrij ingewikkeld om met één uitig het licht aan te krijgen bij iedereen. Het noemen van jou naam zorgt ervoor dat bij jou het licht aan gaat, maar het heeft weinig effect op iemand met een andere naam.

Om die reden is het belangrijk dat je een duidelijke doelgroep voor ogen houdt waar je zichtbaar voor wilt zijn. Dat geeft je namelijk de mogelijkheid om bij die specifieke doelgroep het licht aan te doen.

Let’s have fun

Zichtbaarheid en het licht aan doen gaat over de verbinding met je doelgroep. Pas wanneer je de verbinding met je doelgroep opzoekt, wordt jouw webshop zichtbaar tussen alle andere.  Die verbinding bereik je door je doelgroep aan te spreken op de pijn en het verlangen. De pijn en het verlangen van je doelgroep is het lichtknopje. Spreek je doelgroep hier op aan en het licht gaat aan.

Emotie is beweging

Het gaat hier dus om emotie, het belangrijkste mechanisme voor elke aankoopbeslissing. Dat betekent dat je niet alleen het licht aandoet, je zorgt er direct voor dat je doelgroep ontvankelijk is om actie te ondernemen.

Weten wat de pijn en het verlangen is van je doelgroep is daarom onmisbaar. Ik raad je daarom aan om dit duidelijk in kaart te brengen voor jouw doelgroep. Alleen wanneer je weet wat je potentiële klant drijft, kun je hier goed op in spelen.

Kun je verder?

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het achterhalen van de pijn en verlangens van jouw doelgroep zodat jij duidelijk zichtbaar wordt? Dan raadt ik je aan een afspraak te maken voor mijn sessie Dagelijks verkopen met je webshop.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *