fbpx

Leven van je Webshop

Meer gratis bezoekers in 5 minuten

Meer relevante bezoekers in jouw webshop, zorgt ervoor dat je meer kunt verkopen. Echter kan het ‘kopen’ van bezoekers via advertenties een kostbare aangelegenheid worden.

Om die reden krijg ik altijd veel vragen over de beste manieren om meer gratis bezoekers te realiseren. Nu zijn er hele SEO strategieën die ik met je kan delen, maar de meeste ondernemers merken in de praktijk dat ze daar de tijd niet voor hebben.

SEO optimalisaties die weinig tijd kosten

Toch is er een manier om met een zeer kleine tijdsinvestering toch meer ‘gratis’ bezoekers te realiseren. Een belangrijke instelling die ervoor zorgt dat je direct meer bezoekers naar je webshop kunt realiseren zonder hiervoor te betalen.

Ik heb gemerkt dat bijna alle webshop ondernemers deze instelling niet meenemen wanneer ze hun webshop vormgeven. Logisch, want je ziet het niet aan de voorkant van je webshop. Wel zonde, want door dit onderdeel over te slaan, mis je de kans een goede eerste indruk op je bezoeker te maken. Een indruk die bepalend kan zijn in de keuzen om jouw webshop te bezoeken. Iemand die zelfs al op zoek is naar jouw producten en dus een hele waardevolle bezoeker.

Wanneer je meer relevante bezoekers wilt aantrekken zonder hiervoor te adverteren is het zaak dat je in ieder geval je metadata van je webpagina’s op de juiste manier instelt.

Wat is Metadata?

Metadata, in het bijzonder de meta tekst of description en titel, zijn belangrijke onderdelen van je webpagina die gebruikt worden door zoekmachines zoals Google.

Google gebruikt deze informatie om mede te bepalen waar de pagina over gaat. Daarnaast wordt de meta tekst vrijwel altijd gebruikt als basis voor het zoekresultaat in de zoekmachine. Dit betekent dus dat je zelf invloed hebt op de tekst die mensen te zien krijgen wanneer ze zoeken op jouw webshop of producten.

Wat is het gevaar wanneer je geen meta description invult?

Wanneer je deze meta description tekst niet invult, gaat Google of een andere zoekmachine zelf bedenken wat er in het zoekresultaat vertoont wordt. Dit is over het algemeen niet mooi. Wat ik vaak zie is dat er een lijst aan gegevens achter elkaar wordt geplakt. Gegevens die vermeld worden:

  • Alle items uit het hoofdmenu, achter elkaar geplakt.
  • Algemene site gegevens zoals je KVK, adres en telefoonnummer.
  • De woorden ‘Algemene Voorwaarden’ en ‘Privacybeleid’

Niet echt aantrekkelijk voor een potentiële bezoeker. De kans is zelfs groot dat het bezoekers afschrikt, waardoor ze je webshop niet eens bezoeken.

Vul altijd een meta tekst in

Om die reden is het belangrijk dat je de tijd neemt om deze meta tekst in te vullen. Het hoeft niet direct perfect, maar zorg dat er in ieder geval iets staat dat je bezoekers helpt bepalen of ze jouw webshop moeten bezoeken. Log nu direct in bij je webshop en vul de meta description en titel voor de belangrijkste pagina’s in.

Waar vul ik de meta teksten voor mijn webshop in?

Het werkt anders voor verschillende webshop systemen. Hieronder beschrijf ik stap voor stap hoe je de metadata instel wanneer je een wordpress of shopify webshop hebt.

Metadata invullen voor WordPress webshops

Wanneer je een wordpress webshop hebt, kun je de meta tekst zelf invoeren met behulp van een plug-in zoals Yoast. De gratis versie van deze plug-in is voor deze instelling voldoende.

Wanneer de plugin is geïnstalleerd wordt er een module toegevoegd aan het bewerkingsgedeelte van elke pagina (even naar beneden scrollen). Zo kun je bij het bewerken van elke pagina de meta tekst eenvoudig invullen. Je krijgt zelfs begeleiding over de lengte van de tekst.

Metadata invullen voor Shopify webshops

Voor Shopify staan de meta teksten ingesteld op verschillende plaatsten, afhankelijk van het type pagina. Dat is ook de reden dat het vaak (een deel van de pagina’s) vergeten wordt.

De meta tekst voor de homepage pas je aan via Online store > Preferences. Voor andere algemene pagina’s kun je de meta tekst invullen via Online store > Pages [edit website SEO]. Voor de productdetailpagina’s ga je naar Products > All products >  per product pas je [edit website SEO] aan.

Shopify geeft niet automatisch feedback over de lengte van de tekst. Je kunt je hier het beste beperken tot 1,5-2 regels in het invul vak. Wanneer je meer tekst invult gaat de zoekmachine de tekst zelf ergens afbreken en dat is zonde.

Wat kan jij vandaag aan jouw webshop verbeteren?

Met bovenstaande tip zet je een eerste stap in de optimalisatie van jouw webshop. Natuurlijk zijn andere zaken ook van belang voor het realiseren van meer sales. Ik kan me ook voorstellen dat je nog niet overloopt van de ideeën. Jij kent je webshop immers van binnen naar buiten en ziet daardoor andere dingen dan jouw bezoekers. Daarom nodig ik je graag uit om samen te sparren over jouw webshop. Meld je aan voor mijn Strategische Groeisessie, dan help ik je op weg.

4 reacties op “Meer gratis bezoekers in 5 minuten”

  1. Wat een waardevolle blog Rowan.

    Ik ga je tip om meta tekst in te voeren zeker gebruiken. Al heb ik geen webshop, het is voor mij, als ondernemer die blogs publiceert op een WordPress website, net zo waardevol als voor webshophouders.

    Dank je wel!

    Lieve groet,
    Savannah Engelenberg

    Gepassioneerd Bewustwordings Coach
    http://www.levenvanuitkracht.nl

  2. Ik had geen idee dat dat zo werkte Rowan. Dankjewel voor je waardevolle tips en ik heb ze ook meteen doorgestuurd aan iemand in mijn netwerk die wel een webshop heeft.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *