fbpx

Leven van je Webshop

Vaker verkopen aan bezoekers

Verkoop jij vaak genoeg aan je bezoekers? Of zijn er nog te veel bezoekers die zonder aankoop jouw webshop verlaten? In het laatste geval is je transactiepercentage te laag.

Het transactiepercentage is misschien wel de belangrijkste statistiek van je webshop. Dit getal bepaald of je webshop een succes kan worden of niet. Het geeft aan welk percentage van je bezoekers een aankoop doet. Je berekent het transactiepercentage (ook wel conversieratio genoemd) door het aantal verkopen te delen door het aantal websitebezoeken over een bepaalde periode. Wanneer je webshop presteert tegen een goed transactiepercentage, creëer je elke maand weer ruimte om te groeien. Je zult zien dat je opbrengsten ruim voldoende zijn om je kosten te betalen. Je houdt zelfs ruimte over om te gaan investeren in groei.

Het gemiddelde transactiepercentage voor een webshop is 2%. Afhankelijk van je branche kan het zijn dat het transactiepercentage voor webshops binnen jouw branche iets afwijkt. Wanneer je ruim onder dit percentage zit heb je in ieder geval werk aan de (web)winkel. Is het transactiepercentage van jouw webshop hoger dan die van je concurrenten, dan heb je een sterk concurrentievoordeel.

Potentiële klanten lopen de deur uit

Wanneer je transactiepercentage te laag is heb je relatief veel bezoekers nodig om voldoende sales te realiseren. Wanneer het transactiepercentage te laag is, kun je al het andere nog zo goed inrichten zonder dat het echt verschil maakt. Je campagnes zullen niet rendabel zijn en ook al je acties in het creëren van zichtbaarheid zijn zinloos.

Je kosten stijgen harder dan de opbrengst

Op het moment dat je deze bezoekers betaald naar je webshop haalt, betekent dit elke maand weer een enorme investering. De kans is groot dat de extra omzet niet eens opweegt tegen deze investering. Je blijft met je webshop bovendien klanten ‘kwijtraken’ aan andere aanbieders. Je bent een markt aan het creëren die niet bij jouw wil of durft te kopen. Extra awareness creëren via facebook campagnes heeft als enige resultaat dat mensen die je bereikt het product kopen bij een aanbieder die ze vertrouwen, iets gunnen en waarbij het gemakkelijk en veilig voelt om de aankoop te doen.

Ook voor niet betaald verkeer is het een probleem wanneer je transactiepercentage te laag is. Het verkeer is dan wel gratis, maar het kost je zeker de nodige inzet om ervoor te zorgen dat het verkeer ook daadwerkelijk op je webshop komt. Zo ben je bijvoorbeeld dagelijks actief op social media, om verkeer te realiseren. Of je blogt te suf, om te zorgen dat jouw doelgroep je website in google weet te vinden. Al deze energie en tijd is voor niks geweest als de bezoekers uiteindelijk jouw webshop verlaten zonder aankoop. Dat is zuur.

Op deze manier blijft de opbrengst dus laag terwijl de kosten stijgen. De enige manier om hier verandering in te brengen is door eerst de belangrijkste uitdaging aan te pakken: het lage transactieratio (en de onderliggende processen).

De focus op andere zaken put je bronnen uit

Wanneer je op deze manier blijft doorgaan, zul je merken dat je steeds minder plezier hebben in het werken aan je webshop, omdat het simpelweg te weinig oplevert. Uiteindelijk raak je zelfs gefrustreerd omdat niks wat je doet het gewenste effect heeft. Ik zie veel ondernemers die steeds vaker bezig zijn met het bekijken en analyseren van de resultaten. Ze komen echter zelden tot nooit tot een inzicht waarmee ze het tij weet te keren.

Je bent hierdoor bovendien nog meer kostbare tijd kwijt wat je niets oplevert behalve een lege bankrekening en een rotgevoel. Twijfel aan jezelf. Twijfel over je producten. Twijfel over al je webshop gerelateerde keuzes. Met al die twijfel in je hoofd zul je op zijn zachtst gezegd niet je beste werk leveren.

Ook financieel heeft het zijn effect. Je snapt best dat je in het begin zult moeten investeren en dat dingen niet direct iets opleveren. Maar je reserves beginnen zo langzamerhand op te raken. Je vraagt je af of je wellicht in het verkeerde hebt geïnvesteerd en of dit ooit iets gaat opbrengen. Wellicht ben je al aan het snijden in de kosten, maar je ziet dat ook dit niet het juiste effect heeft.

Misschien zorgt het ervoor dat je investering ietsiepietsie meer gaat opbrengen, maar de kans is groter dat de sales juist helemaal stilvallen. Als het transactiepercentage laag blijft zul, ongeacht je inzet, geen betere resultaten boeken. Je opbrengst zal niet harder stijgen dan je kosten. Hierdoor is er steeds minder ruimte om te investeren en zal je zeker niet kunnen groeien. Er moet nu iets veranderen anders is het snel game over.

Geef aandacht aan het transactiepercentage

Jouw transactiepercentage verdient dus jouw aandacht. Allereerst is het belangrijk dat je inzichtelijk krijgt wat het huidige transactiepercentage is. Deel hiervoor het aantal websitebezoeker door het aantal sales over een periode van (bij voorkeur) 3-6 maanden. Je hebt dan een duidelijk beeld van de huidige prestaties. Is het transactiepercentage te laag, dan is het verstandig al het andere los te laten en hier volledig op te focussen. In alle andere gevallen raad ik je aan om naast je andere activiteiten doorlopend te optimaliseren zodat je voorkomt dat je transactiepercentage te laag wordt.

Optimaliseren is nooit klaar

Je gehele webshop draagt bij aan het succes van je webshop. Er is niet één onderdeel of één pagina die het transactiepercentage bepaald. Het verhogen van het transactiepercentage gebeurt daarom ook door verbeteringen door te voeren in verschillende onderdelen van je webshop. Ik raad je aan om bij het optimaliseren te beginnen bij het moment van de verkoop of transactie en vanuit daar steeds een stap terug te gaan in de aankoopreis van jouw klant.

De verkoop

Er zijn twee belangrijke stappen in het aankoopproces van elke webshop te onderscheiden: het toevoegen van producten aan het winkelwagentje en het afrekenen van dit winkelwagentje. Binnen elke stap zijn er enorm veel mogelijkheden om te gaan optimaliseren. Daarom blijft het ook belangrijk hier voldoende aandacht aan te geven. Voor nu is het verstandig allereerst te focussen op het laaghangende fruit: bezoekers die een aankoop willen doen.

Elke bezoeker die producten heeft toegevoegd aan zijn winkelwagentje, geeft een duidelijk signaal dat ze interesse hebben in jouw producten. Het is dus zaak dat deze mensen het winkelwagentje afrekenen. Wanneer je de volgende tips toepast, stimuleer je bezoekers hun winkelmandje af te rekenen:

  1. Zorg dat je betaalproces goed werkt

Wanneer bezoekers niet hun gebruikelijke betaalmethode kunnen gebruiken, ze een error krijgen tijdens het betalen, of de pagina heel langzaam laadt, zullen ze de betaling niet (kunnen) voltooien.

Doe eens zelf een testbestelling, liefst op verschillende apparaten en kijk of je ergens tegenaan loopt. Besteed hierbij ook zeker aandacht aan het afrekenen op mobiel. De meeste van je klanten zullen waarschijnlijk mobiel winkelen en afrekenen.

  1. Zorg dat je betaalstraat super simpel is

Zorg dat er geen enkele twijfel bestaat over wat de bezoeker moet doen. Is duidelijk wat er wel en niet verplicht ingevuld moet worden? Zijn alle onderdelen van de bestelling duidelijk inzichtelijk? Is het duidelijk waar de bezoeker moet klikken om een stap verder te komen? Dit zijn voor jou logische stappen, maar dat betekent niet dat dit ook voor je klant geldt.

Vraag eens een ander om een testbestelling te doen terwijl jij ernaast zit en vraag ze te vertellen wat ze tegenkomen. Dat is de snelste manier om onduidelijkheden voor je klant op te sporen en te verhelpen.

  1. Zorg dat je afhakers terugwint

Als iemand zijn winkelmandje achterlaat wil dat niet zeggen dat ze de producten niet willen kopen. Misschien ging er iets mis tijdens het afrekenen. Of misschien had de bezoeker de betaalgegevens even niet bij de hand. Er zijn legio aan redenen waarom iemand het betaalproces afbreekt die niks te maken hebben met of iemand het product wil kopen. Zonde dus om deze potentiële klant zomaar de deur uit te laten lopen.

Ik raad je aan deze bezoeker een mail te sturen waarmee ze de bestelling alsnog eenvoudig kunnen afronden. In deze mail zorg je in ieder geval voor twee dingen. Allereerst een link waarmee ze de betaling direct oppakken waar ze zijn geëindigd. Daarnaast bied je je hulp aan. Je vraagt of er bijvoorbeeld iets is misgegaan, of dat er andere vragen zijn. Zorg dat je iets toevoegt waarmee deze bezoeker eenvoudig en laagdrempelig contact met je kan opnemen.

Neem jij de volgende stap?

Met behulp van bovenstaande stappen kun je snel en eenvoudig de eerste verbeteringen doen aan je webshop. Verbeteringen die er direct voor zorgen dat meer bezoekers een aankoop (kunnen) doen. Als jij echt meer wilt verkopen zonder dat de kosten hard meestijgen, dan zijn er nog vele andere strategieën die van grote waarde zijn voor jou.

Wil jij hiermee aan de slag onder mijn begeleiding? Dan is mijn masterclass ‘Dagelijks verkopen met een glimlach’ iets voor jou. Deze masterclass is een unieke kans om een dag samen met mij aan jouw webshop te werken. Offline en met volle focus. Ik deel mijn WINST-model waarin alle strategieën zitten die je nodig hebt voor een webshop die jou de winst oplevert die je nodig hebt. Een unieke kans met beperkte plek.

Meld je hier direct aan als je erbij wilt zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *