fbpx

Leven van je Webshop

Behaal jouw doelen in 4 eenvoudige stappen

Ken je dat? Je hebt net een webinar of training gevolgd en je bent helemaal enthousiast en vol nieuwe ideeën. Nu weet je wat je moet doen om van jouw webshop een succes te maken. Je besluit ter plekke dat je er nu echt voor gaat! Je gaat alle waardevolle tips implementeren en dan gaat alles veranderen… Echter ebt dit euforische gevoel al snel weg. Je bent wellicht die week nog wat in de weer met wat je hebt geleerd, maar al snel ben je je initiële enthousiasme kwijt. Onbewust ben je weer gewoon bezig met dezelfde zaken als voor de training, waarmee je vanzelfsprekend ook dezelfde resultaten blijft behalen.

Kennis verzamelen

Ik spreek veel ondernemers die druk op zoek zijn naar meer kennis. Ze volgen heel veel (gratis) challenges, trainingen of webinar of kijken alle instructiefilmpjes die ze kunnen vinden. Toch verandert er in hun business nauwelijks iets. De campagnes die ze draaien leveren niet meer op, ze verkopen niet meer, hun webshop blijft hetzelfde. Kortom, ze komen geen stap dichten bij hun doel. Ze doen weliswaar veel waardevolle kennis op, maar weten deze kennis niet om te zetten in een groeiende webshop.

Kennis zonder actie brengt geen waarde

Kennis op zichzelf is namelijk geen drijver van groei. Actie zorgt voor groei. Je groeit pas wanneer je in actie komt. Elke dag. Door elke dag kleine stappen te zetten, zul je ontdekken dat je elke dag een beetje groeit. Elke week kom je een stukje dichter bij je doelen, elke maand ontdek je dat er weer een mijlpaal is bereikt. Het is dus van het grootste belang dat je kennis vergaard met een doel: namelijk het identificeren van de juiste acties en deze vervolgens uitvoeren.

Zorg je dat je daadwerkelijk in actie komt. Niet alleen deze week, maar ook volgende week en de week erna en de week daarna. Zodat je een maand na een training kan terugkijken en zien dat er wel iets is verandert. Dat je dichter bij je doel bent gekomen. Het is mijn ervaring dat iedereen dit kan, ongeacht de tijd die je beschikbaar hebt. Ik geef je de stappen die nodig zijn om vanaf vandaag in actie te komen en jouw doelen te gaan realiseren.

Stap 1: Wat is je lange termijn doel?

Stel als eerste je lange termijn doel vast. Dit is een doel voor over 5 jaar. Wat wil je precies gaan bereiken? Laat je hierin niet beperken door je huidige situatie: droom groot. Vervolgens ga je dit doel opschrijven, alsof je het al hebt bereikt. Schrijf het positief en in de tegenwoordige tijd. Bijvoorbeeld: Ik run een succesvolle webshop waar ik elke maand een salaris van €xxxxx uit haal.

Stap 2: Welke stap wil je de komende 12 maanden zetten?

Je lange termijn doel is je droom. Welke concrete stap kun je de komende 12 maanden zetten om dichter bij je lange termijn doel te komen? Hoe ziet je leven er dan uit? Dit is het tweede doel dat je gaat opschrijven. Ook hier geldt weer: formuleer dit doel positief en in de tegenwoordige tijd. Bijvoorbeeld: Ik verkoop mijn producten via mijn webshop tegen een conversiepercentage van 2%.

Stap 3: Welke mijlpalen en acties zijn er nodig om dit doel te bereiken?

Dit is waar de meeste webshop ondernemers zich verliezen in de waan van de dag. Dat is precies de reden dat bovenstaande doelen niet gehaald worden. Het is cruciaal dat je je doelen opknipt in mijlpalen en de acties die nodig zijn voor elke mijlpaal gaat bepalen. Heel concreet: wat moet ik precies doen? Hoe ga ik dit aanpakken? Wat heb ik nodig? Hoe lang ben ik hier mee bezig?

Stap 4: Plan de acties in je agenda en houd je hieraan.

Vervolgens ga je ze inplannen in je agenda. Doe dit op een realistische manier. Wanneer je slechts 1 uur per dag de tijd hebt, plan je dat uur in je agenda de actiepunten. Vervolgens houd je je hieraan. Laat je in dat ene uur niet afleiden door andere zaken. Zeg nee, wanneer andere jou tijd vragen tijdens dat uur. Behandel het als een afspraak met je beste vriend. Die zeg je ook niet zomaar af omdat iets of iemand je aandacht vraagt.

Zo zorg je ervoor dat je steeds opnieuw in actie gaat komen. Dat je op regelmatige basis stappen gaat zetten. Elke dag een uur aan jouw doelen werken, betekent dat je elke maand 2,5dag aan je doelen werkt. Op jaarbasis ben je dan een hele maand met focus aan het werk om jouw doelen te bereiken. Stel je voor wat je kunt bereiken wanneer je een hele maand werkt aan een bepaald doel. Het kan niet anders dan dat je flinke stappen zet. Dat is het resultaat van kleine stapjes, van consistente actie.

Wees realistisch

Plan de tijd zo in dat het voor jouw werkt. Je kunt kiezen voor elke dag een uur. Je kunt ook kiezen om drie keer in de week 2 uur te reserveren. Het is wel belangrijk dat je op regelmatige basis tijd reserveert. Door de regelmaat ontstaat er focus en kom je makkelijker in de flow. Je zult ontdekken dat er daardoor ook veel meer uit je handen komt tijdens de ingeplande tijd. Heb je weinig tijd, dan zijn de tijdsblokken dus ook bij voorkeur korter dan wanneer je meer tijd hebt.

Door al deze acties in je agenda in te plannen, zie dus ook direct of je 12 maanden doel gehaald kan worden? Kun je alle benodigde acties niet kwijt in de tijd die je hebt gereserveerd in de komende 12 maanden, dan zul je moeten bijstellen. Jij kiest of je meer tijd gaat vrijmaken, of dat je je doelen bijstelt. Het zijn jou doelen.

Zet deze kennis om in actie

Het maakt niet uit of dit nieuw voor je is, of dat je het al wist. Zoals gezegd het gaat niet om de kennis die je tot je neemt. Het gaat om de actie die je onderneemt. Ik raad je daarom vooral aan om hier nu direct mee aan de slag te gaan. Stel nu direct je lange termijn en 12maanden doel vast. Welke acties zijn er nodig om dat doel te bereiken? Plan de eerste acties in je agenda voor de komende twee maanden en ga het dan daadwerkelijk doen. Ga ervaren wat je kunt bereiken in twee maanden.

Kijk kritisch naar je agenda. Iedereen besteed elke week tijd aan zaken waarvan het niet noodzakelijk is dat je ze doet. Van die tijd, levert een deel je totaal niks op. Zo is bijvoorbeeld bellen met een vriendin niet iets wat je persé moet doen, maar de investering levert je zeker wel iets op. Wanneer het niet noodzakelijk is dat je het doet en het levert je niks op, schrap het dan van je taken en bezigheden. Deze tijd kun je goed gebruiken om de vastgestelde acties in te plannen zodat jij de doelen wel behaald.

Kun je verder?

Vind je het lastig te bepalen wat je als eerst zou moeten doen? Of heb je hulp nodig bij het bepalen van je mijlpalen of doelen? Ik help je graag tijdens mijn gratis strategische groeisessie. Hierin krijg je direct antwoord op de vraag wat je nu als eerste zou moeten oppakken zodat je meer gaat verkopen met je webshop. Meld je direct aan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *