Adverteren of gratis bezoekers

July 22, 20217 min read

Één van de meest gestelde vragen die ik krijg van webshop ondernemers is of je moet adverteren, of dat het beter is te focussen op organisch verkeer, ofwel gratis bezoekers. Ik maak graag de vergelijking met een marktkraam. Net als in je webshop heb je hier immers bezoekers nodig om te verkopen. Het realiseren van meer bezoekers is daarom een belangrijke stap op weg naar meer verkopen.

Zonder bezoekers geen omzet

Bezoekers naar je webshop zijn een voorwaarde voor klanten. Je kunt niks verkopen als je geen bezoekers hebt. Hoe goed of aantrekkelijk je webshop ook is, het maakt geen verschil als niemand het ziet. Wanneer je geen bezoekers op de webshop weet te realiseren, kun je blijven optimaliseren zonder resultaat. Het is dus van het grootste belang dat je bezoekers gaat realiseren. Je kunt ervoor kiezen te gaan adverteren en op die manier bezoek naar je webshop in te kopen. Je betaald voor zichtbaarheid of per gerealiseerde bezoeker naar je webshop, afhankelijk van het advertentieplatform. Je betaald dus voor elke extra bezoeker.

Je kunt er ook voor kiezen je webshop beter zichtbaar te maken in Google en op die manier ‘gratis’ bezoek te realiseren. Gratis tussen haakjes omdat dit vanzelfsprekend wel enige investering vergt. Daarbij zijn hier geen garanties. Het kan ontzettend eenvoudig of juist ontzettend lastig blijken om zichtbaar te zijn voor jouw doelgroep op het moment dat ze je nodig hebben.

Organisch of betaald verkeer, wat werkt ‘het beste’?

Regelmatig krijg ik van webshop ondernemers vragen over beide tactieken. Ze willen graag weten welke tactiek of welke combinatie ‘het beste werkt’. Hoewel er geen universele verdeling is die de beste resultaten oplevert, zijn er wel een aantal belangrijke voorwaarden en gevolgen voor beide vormen van verkeer realiseren. Inzicht in de voorwaarde en gevolgen helpen bij het maken van de beste keuze voor jouw webshop.

Om dit uit te leggen gaan we weer even terug naar de marktkraam. Stel je voor: je hebt geen webshop, maar een marktkraam. Een hele mooie, met prachtige producten waar je klanten heel blij van worden. Nu kun je deze voor je huis opbouwen. Wanneer je voor het eerst je prachtig gevulde marktkraam voor je huis opbouwt is de kans heel klein dat er direct een rij met klanten staat. Het is mogelijk dat er toevallig mensen langslopen die besluiten bij je te kopen. Het kan ook zomaar gebeuren dat je de hele dag blijft wachten op bezoekers aan je kraam. Dan heb je een hele dag geïnvesteerd en er geen resultaat voor gekregen.

Je kunt er ook voor kiezen een plaats op de wekelijkse markt te boeken. Dit kost je weliswaar geld, maar de kans is ook direct veel groter dat je wel op de eerste dag een rij klanten voor je kraam hebt. Je betaalt dus voor de toegang tot je doelgroep. Een investering die je dus ook weer snel terug kunt verdienen. Ik dit geval investeer je dus ook in geld, maar heb je wel resultaat in de vorm van verkopen.

Welke investering zorgt voor de meeste bezoekers

Webshop of marktkraam, zonder je doelgroep te bereiken kan je niet verkopen. Het is dus van het grootste belang dat jij de doelgroep wel bereikt. Dit is in alle gevallen een investering. Een investering in de vorm van geld, tijd, aandacht, expertise, enzovoorts. Het is allemaal mogelijk. Het één is niet perse beter dan het ander. Waar het om draait is of het resultaat oplevert.

Adverteren kost geld. Voor elke bezoeker trek je opnieuw de portemonnee

Wanneer je als webshop ondernemer focust op advertenties investeer je in ieder geval geld, om jouw doelgroep te bereiken. Dit kan erg rendabel zijn zoals de marktkraam op de markt. Realiseer je wel dat om te kunnen blijven oogsten, moet je blijven investeren. Wanneer de marktkraamhouder niet meer investeert om op de wekelijkse markt te staan, zal de doelgroep die hem daar vindt direct opdrogen. Er komt waarschijnlijk een andere marktkraam voor in de plaats die zijn klanten gaat bedienen. Zo is het ook met adverteren. Wanneer je stopt met adverteren, valt de stroom bezoekers die je daarmee realiseerde direct stil. Ook is de kans groot dat er een concurrent is die jouw plekje inneemt en zo jouw klanten gaat bedienen.

Adverteren is dus een hele effectieve korte termijn strategie die direct resultaat oplevert. Echter is het belangrijk dat je daarnaast ook andere manieren vindt om je doelgroep effectief te bereiken. Zo wordt je op termijn minder afhankelijk van het adverteren en dus de investering die dit vergt.

Organisch verkeer kost ongeveer dezelfde tijd en expertise, of je nou 1, 10 100 of 1000 bezoekers krijgt.

Organisch verkeer, verkeer dat ontstaat zonder dat je daarvoor betaald per bezoeker, werkt eigenlijk precies andersom. Wanneer jij consistent je marktkraam voor je huis opbouwt op vaste momenten en mensen in de omgeving hier op wijst, kun je in de loop van de tijd steeds meer bezoekers verwachten. Je investeert hierbij vooral tijd, wanneer je steeds weer consistent aanwezig bent, ook als er geen bezoekers zijn.

Combineer adverteren met het optimaliseren van jouw webshop voor zoekmachines.

Je kunt je voorstellen dat het nog beter werkt wanneer je beide tactieken met elkaar gaat combineren. Denk weer even aan die marktkraamhouder. Op de markt geeft hij al zijn klanten een folder mee waarop hij precies aangeeft op welke dagen hij waar aanwezig is. Zo weten zijn klanten hem ook op andere locaties te vinden. Sommige klanten blijken dichtbij zijn woning te wonen dan bij de markt. Ze komen niet wekelijks op de markt. Wel komen ze nu vaker bij de kraam aan huis. Gaat de wekelijkse markt een keer niet door, dan weten zijn klanten hem ook op een andere locatie te vinden. Als hij na een aantal jaren minder wil gaan werken, blijven veel van de markt-klanten de kraam aan huis bezoeken.

Op die manier kun je als webshop ondernemer ook advertenties en organische tactieken met elkaar combineren. Zo kunnen jouw klanten je ook op verschillende plaatsen vinden. Advertenties werken zoals gezegd direct. Wanneer je een goede campagne draait weet je dat er voor elke euro die je investeert een bepaalde omzet wordt gerealiseerd. Zolang je hier winst op maakt is het dus zinvol om te blijven investeren. Elke extra euro die je investeert levert dan immers meer winst op.

Gebruik de parels in je campagnes

Wanneer je weet hoe je jouw doelgroep bereikt door ze te betalen. Is het slim om je webshop zo in te richten dat je deze mensen ook op een organische manier bereikt. Wat zijn de meest winstgevende zoekwoorden in je campagnes? Dit zijn de parels in je campagnes. Zorg dat je goed zichtbaar bent op deze zoekwoorden. Dit doe je door je webshop te optimaliseren voor zoekmachines op die specifieke zoekwoorden. De eerste stap zet je al in minder dan 5 minuten. Zo bescherm je jezelf tegen het wegvallen van bezoek wanneer je (tijdelijk) niet wilt of kunt adverteren. Ook bouw je hiermee aan een stevige basis voor de lange termijn.

Combineren is key

Kortom, de combinatie die werkt is de combinatie die jou het meeste resultaat oplevert. Je blijft dus investeren in advertenties zolang je voor elke extra euro investering meer winst realiseert. Daarnaast is het optimaliseren van jouw webshop voor zoekmachines een lange termijn strategie die je aanvullend inzet. Op termijn zal deze inzet zorgen voor aanvullend bezoek of een deel van het bezoek uit advertenties overnemen. In mijn ervaring is de verdeling tussen betaald verkeer en organisch verkeer voor een volwassen webshop vaak 40/60% tot 60/40%. Dit is onder meer afhankelijk van de concurrentie en de algehele strategie van jouw websh

Kun je verder?

De eerste stap is inzicht. Pas dan kun je stappen zetten om jouw webshop te verbeteren. Ik ben daarom erg benieuwd wat de verdeling is als je kijkt naar het verkeer in jouw webshop. Heb je vooral betaald verkeer, of ook al veel organisch verkeer? Of adverteer je nog niet tot nauwelijks en heb je daarom vooral organisch verkeer? Zorg dat je dit inzicht voor jezelf krijgt. Ik vind het erg leuk om van je te horen. Laat je weten hoe jouw verdeling is in de reacties hieronder?

Back to Blog